ΧΡΗΣΙΜΑ ΑΡΘΡΑ

Στο ερώτημα που πολλές φορές απευθύνει ένας καθηγητής Φυσικής σ’ ένα μαθητή ‘Πως τα πηγαίνεις γενικά με τη Φυσική;’, η απάντηση είναι στερεότυπη: ‘Με τη θεωρία καλά, αλλά από ασκήσεις….’. Μπορεί λοιπόν ο μαθητής να κάνει κάτι στην πράξη, ώστε γενικά να βελτιωθεί και να έχει μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας στις εξετάσεις; Απλή ερώτηση με εξίσου απλή απάντηση. Να λοιπόν μερικές πρακτικές οδηγίες:

  • Διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση του θέματος αρκετές φορές μέχρι την πλήρη και βέβαιη κατανόησή του,
  • Εντοπίζουμε τους νόμους της Φυσικής που διέπουν τα φαινόμενα του προβλήματος και προσπαθούμε να δούμε την εξέλιξή τους με χρονική σειρά-αν υπάρχει,
  • Κατασκευάζουμε ένα απλό αλλά πλήρες και σαφές σχήμα,
  • Γράφουμε τις εξισώσεις των νόμων που εντοπίσαμε στο προηγούμενο βήμα φτιάχνοντας έτσι ένα σύστημα εξισώσεων με ισάριθμους αγνώστους,
  • Επιλύουμε το σύστημα των εξισώσεων και εκτελούμε τους αριθμητικούς υπολογισμούς έχοντας κάνει και τις απαιτούμενες μετατροπές στο κατάλληλο σύστημα μονάδων.

Σε αντίθεση με τα προβλήματα Φυσικής τα περισσότερα προβλήματα της χημείας (οργανικής ή ανόργανης) είναι στοιχειομετρικά προβλήματα τα οποία αναφέρονται σε υπολογισμούς πάνω σε αντιδράσεις (οργανικών ή ανόργανων) ενώσεων. Έτσι, ο τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων αυτών δεν πρέπει να παρουσιάζει δυσκολίες, αφού οι διάφορες κατηγορίες στοιχειομετρικών προβλημάτων είναι γενικά γνωστές και εύκολα επιλύσιμες.

Πιο αναλυτικά, σε κάθε χημική αντίδραση οι ποσότητες των αντιδρώντων και των προιόντων, βρίσκονται σε μια σταθερή σχέση. Συγκεκριμένα, η αναλογία moles των σωμάτων που παίρνουν μέρος στην αντίδραση, είναι ίδια με την αναλογία των συντελεστών των σωμάτων αυτών στην αντίστοιχη χημική εξίσωση. Με βάση τη σχέση αυτή μπορούμε να κάνουμε διάφορους υπολογισμούς με τις ποσότητες των αντιδρώντων και των προιόντων μιας αντίδρασης. Όλοι αυτοί οι υπολογισμοί χαρακτηρίζονται στοιχειομετρικοί. Για να λύσουμε λοιπόν ένα απλό στοιχειομετρικό πρόβλημα, ακολουθούμε την εξής πορεία:

  • Γράφουμε την χημική εξίσωση της αντίδρασης που αναφέρεται στην εκφώνηση,
  • Με μία απλή μέθοδο των τριών συνδέουμε τις ποσότητες όλων των σωμάτων που αναφέρονται στην εκφώνηση, δηλαδή την ποσότητα που δίνεται και τις ποσότητες που ζητούνται,
  • Εκτελούμε με προσοχή τους υπολογισμούς αφού εξασφαλίσουμε τις ίδιες μονάδες για όλα τα σώματα της αντίδρασης.

Είναι γεγονός ότι η περίοδος των εξετάσεων είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή τόσο για τους μαθητές (Γυμνασίου και Λυκείου) όσο και για τους φοιτητές και σπουδαστές των διαφόρων σχολών. Εκτός βέβαια από το μεθοδικό διάβασμα και την αισιοδοξία ότι όλα θα πάνε καλά, ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας, που επηρεάζει πολλές φορές καθοριστικά την επίδοση μαθητών-φοιτητών είναι και η σωστή διατροφή.

Είναι λοιπόν σημαντικό, ειδικά κατά την περίοδο των εξετάσεων, ο κάθε μαθητής ή φοιτητής να φροντίζει έτσι ώστε να καταναλώνει τροφές πλούσιες σε συστατικά που θα βοηθήσουν τη μνήμη του και γενικά θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη των εγκεφαλικών δυνατοτήτων του. Πιο συγκεκριμένα το διαιτολόγιό του πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων στις κατάλληλες για αυτόν ποσότητες, δίνοντας έμφαση στα γαλακτοκομικά, (γάλα, γιαούρτι, κλπ) τα φρούτα και τα λαχανικά (μήλα, μπανάνες, καρότα, τομάτες, πιπεριές, κλπ) τροφές που πολλές φορές παραλείπονται ή δεν καταναλώνονται σε επαρκείς ποσότητες. Περικλείοντας όλες τις ομάδες τροφίμων στο καθημερινό διαιτολόγιο, μπορούν να καλυφθούν όλες οι ανάγκες του σε μακροθρεπτικά (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη) και μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία), χωρίς να απαιτούνται εξωγενή συμπληρώματα.

© 2016 ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΠΕΡΙ ΓΝΩΣΗΣ